21 mai 2012. Luand in considerare comertul cu produse contrafacute, care se ridica la peste 500 miliarde de dolari anual, ISO, cel mai mare dezvoltator de standarde internationale aplicabile in mod voluntar, investigheaza intrebarile “Cum pot sti consumatorii ce cumpara?” si “Cum ar putea sa ofere solutii standardele ISO?”.
Comitetul ISO pentru politica de consum (ISO/COPOLCO) a organizat pe 15 mai 2012 un atelier la care au participat peste 115 reprezentanti din 26 de tari ai organizatiilor consumatorilor, ai autoritatilor publice si ai unor ramuri industriale. Evenimentul a avut loc in Nadi, Fiji, si a fost gazduit de procurorul general si ministrul industriei si comertului, dl Aiyaz Sayed-Khaiyum.
Acesta a subliniat importanta acestui eveniment pentru Fiji, care, asemeni altor state din insulele Oceanului Pacific, este vulnerabul in mod deosebit fata de falsificari si fraude. Printre exemple se numara dubla etichetare, imitatiile, informatiile incomplete, ambalajele inselatoare, pretentiile false si masuratorile necorespunzatoare.
Aceste activitati sunt stimulate de volumul in crestere al comertului traditional si al comertului electronic la nivel global, de lipsa sensibilizarii si informarii consumatorilor, de implicarea crescanda in crima organizata, de aplicarea inconsecventa a legilor si de sanctiunile insignifiante, de cererea venita de la consumatori si de tensiunea economica dictata de costurile ridicate si de saracie.
“Trebuie sa pun intrebarea, pe care va rog sa o luati in considerare in dezbaterile dvs., de ce oare sunt atat de usor de vehiculat aceste bunuri,” a spus ministrul.
“Nu este vorba numai despre companii fara scrupule si despre strategii de marketing, ci sunt probleme care tin si de aplicarea legilor, de caracterul adecvat al resurselor si, bineinteles, de saracie.”
Consumatorii au adesea incredere in afirmatiile si in informatiile oferite de produse sau de vanzatori, si presupun ca agentiile legislative isi fac treaba cum trebuie. Cu toate acestea, produsele contrafacute – de la medicamente pana la masini industriale – reprezinta 5-7 % din comertul mondial, iar cifrele cresc de la an la an. Rezultatele sunt bunuri nesigure, care cedeaza prematur, cresterea costurilor asociate produselor indreptatite sa se afle pe piata, ca si pierderea increderii clientilor.
Atelierul a explorat modul in care standardele internationale si programele eficiente de supraveghere a pietei pot proteja sanatatea si siguranta consumatorilor, pot combate fraudele si pot preveni infatisarea denaturata a produselor.
Participantii au evidentiat faptul ca este esentiala o cooperare la nivel international pentru a lupta impotriva falsificarilor si fraudelor. Ei au solicitat practici mai bune in domeniul protectiei frontierelor, distribuirea informatiilor pretutindeni la nivel national si local (de exemplu, in privinta retragerii produselor de pe piata), cresterea sensibilizarii in randul consumatorilor (incluzand riscurile si unde se pot adresa), si mai multa transparenta si trasabilitate de-a lungul lantului de aprovizionare.
Standardele ISO pot armoniza aceste eforturi, difuza cele mai bune practici si incuraja increderea aratata de consumatori. Au fost facute recomandari cu privire la consolidarea liniilor directoare privind supravegherea pietei, la testarea prin comparatie si la clasificarea si formatele de raportare si de informare asupra incidentelor la scara mondiala.
ISO dezvolta deja standarde privind instrumentele impotriva contrafacerii (TC 246) si standarde privind contramasurile si masurile de control referitoare la fraude (TC 247).
Totusi si consumatorii trebuie sa ia decizii responsabile si in cunostinta de cauza atunci cand achizitioneaza bunuri, a specificat presedinta ISO/COPOLCO, Norma McCormick. “Trebuie sa recunoastem ca noi, consumatorii, suntem o parte a problemei. Prin urmare, este important ca noi sa devenim o parte a solutiei.”
Ea a spus ca Planul strategic ISO 2011-2015 recunoaste ca sfaturile si implicarea consumatorilor sunt esentiale pentru performanta de ansamblu si pentru succesul unei organizatii, adaugand:
“Obligatia ISO/COPOLCO este de a se asigura ca preocuparile consumatorilor sunt luate in considerare in cadrul standardelor ISO. Punem la dispozitie un forum pentru a identifica si a recomanda ISO noile zone de interes ale consumatorilor.”
Presedinta ISO/COPOLCO, Norma McCormick, si procurorul general si ministrul industrei si comertului din Fiji, Aiyaz Sayed-Khaiyum, au primit ghirlande de onoare in cinstea prezentei lor la atelierul ISO care a dezbatut tema modului in care standardele ar putea contribui la lupta impotriva produselor contrafacute. (iso.org)