Atat statele membre ISO dezvoltate, cat si cele in curs de dezvoltare, trebuie sa tina pasul cu viteza cu care au loc noile evenimente din zona standardizarii internationale. Acest lucru nu este valabil numai pentru personalul organismelor nationale de standardizare, ci si pentru specialistii acestora (interni si externi), si pentru partile interesate care contribuie la dezvoltarea standardelor, sau care le folosesc si le implementeaza.
Evident, cei 163 de membri ISO au nevoi si asteptari diferite gratie diversilor factori, dintre care enumeram: cadrul institutional si cel legal, marimea organizatiei si locul pe care il ocupa in economia nationala, resursele de care dispun, aprobarea financiara a partilor interesate, nivelul de implicare in activitatea tehnica ISO etc.
Tarile membre in curs de dezvoltare, care reprezinta trei sferturi din numarul de membri ISO, constituie un grup aparte, cu nevoi de sprijin mai precise. Prin urmare, ISO a pus la punct pachete de asistenta tehnica si de formare ajustate varietatii de nevoi a membrilor sai. Acest catalog descrie aceste pachete variate si cui se adreseaza ele (este de remarcat ca actualizarile catalogului vor fi postate atunci cand va fi cazul pe site-ul ISO, la adresa www.iso.org/iso/education_and_training).
Membrii ISO care provin din tari in curs de dezvoltare vor beneficia mai ales de activitatile de asistenta tehnica oferite de ISO in contextul implementarii Planului de actiune ISO pentru tarile in curs de dezvoltare 2011-2015, gratie sprijinului financiar pus la dispozitie de donatori si de alti membri ISO. In concordanta cu obiectivele trasate de Planul de actiune, cresterea constientizarii si dezvoltarea capacitatilor, ca si sprijinul de a participa la activitatile tehnice ISO, reprezinta cele mai importante rezultate scontate.
Pe de alta parte, membrii ISO din tarile dezvoltate si in curs de dezvoltare care poseda resurse si care participa deplin la activitatile tehnice ISO, vor profita de cursurile de formare variate, puse la dispozitie cu scopul de a functiona eficient si eficace, folosind cele mai relevante instrumente si servicii electronice din domeniul tehnologiei informatiei (IT). Aceasta va garanta obtinerea la timp a rezultatelor scontate, care sunt atat de necesare.
Asistenta tehnica si programele de formare pe care le ofera ISO sunt absolut esentiale pentru pastrarea sistemului ISO bine pregatit si functionand la eficienta maxima. Datoram acest lucru nu numai membrilor nostri, ci si comunitatii internationale, care asteapta ca noi sa furnizam solutii rapide, credibile si bazate pe consens unei lumi din ce in ce mai complexe.
Profit de aceasta oportunitate pentru a elogia membrii ISO care contribuie si ei, pe o baza bilaterala, la furnizarea de asistenta si de instruire dedicate celorlalti membri ISO, pe langa ceea ce ISO face deja. Doresc sa scot in evidenta si sprijinul financiar de nepretuit primit din partea donatorilor si a membrilor ISO care ajuta statele in curs de dezvoltare sa beneficieze de asistenta tehnica extrem de necesara.
(Cuvant inainte redactat de dl Rob Steele, Secretar general ISO, in martie 2011 pentru Catalogul de asistenta tehnica ISO si de programe de formare pentru membrii ISO – sursa: ISO)