Cele 8 principii ale calitatii pe care se bazeaza standardul ISO 9001
Standardul ISO 9001 se bazeaza pe opt principii de calitate, care sunt definite in cadrul urmatoarelor standarde:
• ISO 9000:2005, Sisteme de management al calitatii – Elemente fundamentale si vocabular.
• Standardul ISO 9004:2009, Modalitatea de conducere pentru succesul sustinut al unei organizatii.
Prin parcurgerea documentelor de mai sus, lucru pe care il recomandam, va veti insusi o serie de principii generice, care va vor ajuta sa va aliniati organizatia astfel incat sa poata face fata tuturor partenerilor de afaceri: clienti, furnizori si angajati.
In continuare vom sintetiza elementele esentiale ale acestor opt principii, impreuna cu informatii ajutatoare legate de modul lor de aplicare in cazul unei organizatii.
Principiul numarul 1: Orientarea catre client
Organizatiile depind de clientii lor, prin urmare trebuie sa inteleaga nevoile curente si viitoare ale acestora, trebuie sa indeplineasca cerintele acestora si sa caute sa depaseasca asteptarile lor cele mai inalte.
O organizatie orientata catre client ia decizii de piata bazandu-se pe cerintele acestora si dezvolta metode de investigare a gradului lor de satisfacere.
Principiul numarul 2: Conducerea
Conducerea stabileste unitatea dintre obiectivul si directia unei organizatii. Ea trebuie sa creeze si sa pastreze un mediu intern in care persoanele devin perfect implicate in obtinerea obiectivelor organizatiei.
Asa cum un capitan de vas conduce nava, la fel managementul superior al organizatiei are responsabilitatea de a imbratisa aceste principii alaturi de sistemul de calitate.
In mod concret, conducerea organizatiei dumneavoastre trebuie sa coordioneze sedintele de revizuire a managementului pentru ca sistemul de management al calitatii sa functioneze corespunzator.
Principiul numarul 3: Implicarea personalului
Personalul din cadrul tuturor nivelurilor ierarhice reprezinta esenta unei organizatii si implicarea lor totala permite ca abilitatile lor personale sa fie utilizate in beneficiul companiei.
Standardul ISO solicita pregatirea perofesionala a angajatilor pentru a se asigura faptul ca au toate instrumentele pentru a-si duce la indeplinire activitatea curenta si pentru a contribui la succesul unei organizatii.
Pentru ca personalul sa sprijine initiativele legate de calitate, trebuie in primul rand sa le inteleaga. Noi recomandam organizatiilor care deruleaza sisteme de management al calitatii sa faca treceri in revista cu privire la standardul ISO 9001 la care sa participe intreg personalul.
Principiul numarul 4: Abordarea procesuala
Un rezultat dorit este obtinut intr-un mod mult mai eficient cand activitatile si resursele aferente destinate crearii rezultatului sunt gestionate sub forma unu proces.
Un proces reprezinta un set de activitati care folosesc resurse (angajati, echipamente tehnice etc) pentru a transforma elementele de intrare in rezultate finite. Fiecare organizatie este alcatuita dintr-o serie de procese aflate in interactiune.
Principiul numarul 5: Abordarea sistemica
Identificarea, intelegerea si gestionarea proceselor interconectate in cadrul unui sistem contribuie la eficacitatea si eficienta organizatiei in atingerea propriilor obiective.
Acest aspect este extrem de important in cazul auditurilor. Daca obiectul auditului se rezuma la partea “interna” a unui proces, nu veti lua in considerare impactul asupra celorlalte procese, acesta fiind o greseala fundamentala.
Principiul numarul 6: Imbunatatirea continua
Imbunatatirea continua a performantei generale a organizatiei ar trebui sa fie obiectivul permanent al unei organizatii.
Auditarea sistemului de management al calitatii si imbunatatirea continua a proceselor reprezinta cerinte esentiale ale standardului ISO 9001.
Principiul numarul 7: Abordarea factuala la luarea deciziilor
Decizii eficace sunt bazate pe analiza datelor si a informatiilor. Este important sa se faca corectii si sa se ia actiuni corective si preventive.
Analiza cauzelor primare reprezinta o modalitate eficienta de a depista problemele.
Principiul numarul 8: Relatii reciproc avantajoase cu furnizorii
O organizatie si furnizorii ei sunt intr-o relatie de interdependenta iar o relatie reciproc avantajoasa potenteaza capacitatea fiecarui partener de a crea valoare.
Fiecare organizatie are specificul ei, asa ca nu exista un singur raspuns corect legat de modalitatea de aplicare a acestor principii. Cu toate acestea, implementarea standardului ISO 9001 poate ajuta la crearea unei baze solide pentru imbunatatirea calitatii si cresterea gradului de satisfacere a consumatorilor.